Er bestaan veel twijfels of krachttraining goed voor je is. Is krachttraining gezond voor je? We zetten alle feiten op een rijtje.

Elke keer dat je een voorwerp van de ene positie naar de andere verplaatst, dan gebruik je je spierkracht. Dat object kan een halter zijn. Het kan een bal zijn. Het kan je eigen lichaam zijn. Elke keer dat je dat doet, leren je spieren efficiënter te bewegen en meer massa te verplaatsen. Dat is het doel van krachttraining.

Krachttraining is een essentieel onderdeel van elk fitnessprogramma, of je nu een afstandsloper, een weekendfietser of een yogaliefhebber bent. Door je lichaam te trainen om meer gewicht te dragen en efficiënt te bewegen, creëer je een solide basis waarmee je andere oefeningen kunt uitvoeren.

Als dit allemaal super saai klinkt en je je eindeloze herhalingen van biceps-curlen en rijen in de sportschool voorstelt, besef dan dat er meer wegen naar Rome leiden. Er zijn veel manieren om van krachttraining een leuke training te maken en er zijn veel redenen om aan krachttraining te doen.

Het is goed voor je gezondheid en uithoudingsvermogen en ondanks de term is het niet zo zwaar als het klinkt. Je begint met een gedegen opbouw en je merkt direct het verschil in je lijf. Als je het nog niet eerder gedaan hebt, dan twijfel je misschien, maar direct na je eerste training verlang je al naar meer. Het geheim zit hem in een beter functionerend lichaam. Na 3 maanden is je lichaam gewend aan krachttraining en bemerk je dat je lichaam sterker is geworden.

 

Wat is krachttraining?

uitleg waarom krachttraining goed voor je lichaam isElke activiteit waarbij spierkracht wordt gebruikt met de bedoeling het vermogen van het lichaam op te bouwen om die kracht te creëren en te gebruiken, is krachttraining. De actie van het werken met weerstand – het verplaatsen van een object zoals een kettlebell, een weerstandsband, je eigen lichaamsgewicht of een halter veroorzaakt kleine scheurtjes in je spieren. In de uren en dagen na een training herstelt je lichaam dit. Je spieren worden sterker en kunnen de volgende keer dat je de beweging herhaalt gemakkelijker hetzelfde gewicht verplaatsen. Het is dus van belang dat je na je training je spieren voldoende rust en voeding geeft.

 

Er zijn vier soorten kracht die je kunt tegenkomen bij een krachttraining.

Bij oefeningen voor “absolute” kracht traint je je lichaam om de zwaarst mogelijke belasting te duwen of te trekken. Deze techniek maakt gebruik van zwaardere gewichten en vereist minder herhalingen, wat betekent dat je sneller maximaal kunt presteren. Je zou moeten rusten na ongeveer zes herhalingen van een beweging, denk hierbij aan boven je hoofd tillen met een zware halter.

Het trainen van spierkracht vergroot het vermogen van het lichaam om explosieve bewegingen uit te voeren, zoals plyometrische oefeningen waarbij je je spieren eerst verlengt en dan zo krachtig mogelijk verkort. Dit wordt door atleten toegepast om snel te sprinten of sprongen te maken. Je zou de explosiviteit kunnen ervaren in trainingen met een hoge intensiteit waar bewegingen worden uitgevoerd gedurende 30-60 seconden op ongeveer 85% van je maximale inspanning met korte rustperiodes ertussen.

 

Uithoudingsvermogen

Spieruithoudingsvermogen is het vermogen van het lichaam om gedurende een langere periode een beweging uit te voeren zonder moe te worden (denk aan hardlopen, fietsen of roeien). Trainen om deze kracht op te bouwen vereist langere sessies met als doel het gevoel dat je benen in brand staan zo lang mogelijk te voorkomen, terwijl je met een matige tot hoge intensiteit werkt. Dit vereist oefening en tijd.

Trainingen die gericht zijn op spierhypertrofie (spiertoename) bouwen droge spiermassa in het lichaam op  Dit zijn oefeningen om spiermassa op te bouwen, waaronder bewegingen voor absolute kracht en spierkracht.

 

Voor wie is krachttraining bedoeld?

Krachttraining is voor iedereen goed. Het is bedoeld om in verhouding te staan ​​tot je eigen grootte en kracht, daarom heeft een man van 100 kilo iets zwaarders nodig – in verhouding tot zijn eigen lichaamsgewicht – dan een vrouw van 60 kilo.

 

De voordelen van krachttraining

Er zijn vier soorten kracht die je kunt tegenkomen bij een krachttrainingEr zijn verschillende redenen waarom je zou kunnen overwegen om aan krachttraining te doen, omdat  het je fysieke conditie verbetert.

Sterk zijn – niet alleen in staat om zware lasten te tillen, maar ook wendbaarder, krachtiger en evenwichtiger – is de basis voor een gezond, meer blessurebestendig lichaam. Onze spieren hebben beweging en oefening nodig, hiermee maak je je lichaam sterker omdat je fysieke kracht opbouwt en meer energie ervaart. Je traint niet alleen je spieren, je traint ook de synapsen van het centrale zenuwstelsel die deze bewegingen controleren en uitvoeren. Alles zal met de tijd soepeler en gemakkelijker toegankelijk worden, zowel fysiek als neurologisch.

 

Betere houding

Dit zorgt er ook voor dat je je mentaal beter voelt en dat je zelfbewustzijn erdoor vergroot wordt. Je ervaart meer zelfvertrouwen en bent in staat om andere activiteiten gemakkelijker uit te voeren.

Als het op de juiste manier wordt gedaan, helpt krachttraining om je spieren te zorgen voor een verbetering in de uitlijning van je skelet, waardoor je lichaam symmetrisch en gelijkmatig wordt versterkt. Dit verbetert je lichaamshouding en kan pijn verlichten.

 

Goed voor afvallen

Spiercellen verbranden ook sneller en efficiënter lichaamsenergie dan vetcellen. Hoe meer krachttraining je doet, hoe meer spieren je ontwikkelt, hoe hoger je vetvrije massa en hoe beter je stofwisseling. Dit is een van de redenen waarom krachttraining goed is voor mensen die willen afvallen. Spieren verbranden in rust meer dan vet, dus zelfs nadat je hebt getraind, blijf je calorieën verbranden. Door dit op de lange termijn vol te houden, wordt het gemakkelijker om een ​​gezond lichaamsgewicht te behouden.

 

Meer energie

Deze verhoogde energie is ook merkbaar in het lichaam als je regelmatig traint. Je kunt verwachten dat je je overdag energieker voelt, een beter uithoudingsvermogen hebt voor dagelijkse taken en ’s nachts beter slaapt. Je lichaam ontspant eigenlijk vanzelf na een pittige training, zodat in slaap vallen gemakkelijker wordt.

 

Goed, ook voor ouderen

Ten slotte neemt je spiermassa natuurlijk af naarmate je ouder wordt. Trainen in alle levensfasen helpt om een ​​gezond niveau van actieve, sterke spieren te behouden, wat op zijn beurt het risico op vallen, gebroken botten en houdingsproblemen vermindert.

 

Hormonen aanmaken

Krachttraining is een van de beste manieren om positieve veranderingen in je lichaam en je leven te bevorderen. Het is een goed medicijn tegen bijvoorbeeld stress en depressie. Wanneer je de training rustig opbouwt en regelmatig traint dan merk je al snel het effect van endorfines die vrijkomen in je lichaam. Dit zorgt voor een algeheel gelukgevoel.

De noradrenaline, zal de effecten van stress tegengaan. De dopamine zal je helpen om gemotiveerd te blijven bij alles wat je onderneemt. Door te trainen wil je steeds meer trainen.

 

Hongerig blijven

Daarnaast is krachttraining een reis die je onderneemt met je lichaam. Gaandeweg het trainen wil je meer en ontdek je meer over je lichaam. Als je nooit te zwaar aan de gewichten tilt zodat je niet overtraind raakt, dan is het echt gezond voor je lijf en ledematen. Lees hier voor meer informatie. Als je op zo’n manier traint dat je aan het eind nog de energie voelt om meer te doen, dan zit je op de goede weg. Bij krachttraing draait het om “honger” te houden naar meer oefeningen. Je moet jezelf dus nooit uitputten.

Zorg er ook voor dat je genoeg eiwitten blijft eten zodat je spoedig hersteld.

 

Pijn is (niet altijd) fijn

Tot slot is er een verschil tussen normale spierpijn die veroorzaakt wordt door verzuring en verkeerde gewrichtspijn, waarbij je een brandend en stekend gevoel in je lichaam krijgt. Krachtsporters verleggen vaak hun pijngrens, omdat je altijd wel iets kan voelen. Wanneer je echter blijft trainen terwijl je lichaam rust nodig heeft, dan kan dit weefselschade veroorzaken.

Wanneer je door overbelasting een blessure oploopt, dan kan je nog wel bewegen, maar kun je waarschijnlijk tijdelijk beter niet met gewichten trainen, omdat je anders de kans loopt om een chronische blessure te ontwikkelen. Door tussen de oefeningen door te rekken en te strekken en door goed op te warmen heb je het beste medicijn tegen blessures.

 

Body builder photo created by master1305 - www.freepik.com
Torso photo created by yanalya - www.freepik.com
Female fitness photo created by serhii_bobyk - www.freepik.com